zondag 8 oktober 2017

Proces samenwerking alle partijen.

Proces Kind Centrum

• teambijeenkomsten

Dit proces van samenwerking tussen Hartenaas, De Sprankel en de Eerste Stap wordt begeleid door een externe deskundige, Kris Verbeeck van de M&O groep uit ’s Hertogenbosch. Alle medewerkers zijn in gezamenlijkheid en met hetzelfde doel enthousiast en betrokken aan slag om de samenwerking vorm te geven.

Oktober 2016: Kris Verbeeck heeft alle locaties van de verschillende partners bezocht. Ze heeft daarbij een kijkje genomen in alle groepen en gesprekken gevoerd met medewerkers. Het doel van deze nulmeting was de beginsituatie van het werken in het Kind Centrum in beeld brengen. Daarbij is onder andere gekeken naar inrichting van de speelleeromgeving, interactie volwassene-kind, initiatief, inbreng en autonomie van kinderen en het pedagogisch klimaat. Er is in beeld gebracht waar al mogelijke aanknopingspunten liggen.

15 november 2017: eerste gezamenlijke bijeenkomst met alle teams.
Het doel van deze bijeenkomst was elkaar leren kennen. Na een terugkoppeling van de bezoeken in oktober en het bespreken van de kaders waarbinnen we een gezamenlijke pedagogische visie op gaan stellen, volgde een rondleiding door de school. Aansluitend werd er gesproken over de bouwtekeningen en de dromen/verwachtingen/zorgen die er leven.

25 januari 2017: Vanuit de dromen, verwachtingen en zorgen van teams en ouders (gehoord en bevraagd middels de klankborgroep ouders op 30 november 2016) is in gezamenlijkheid gesproken en besloten over kernwaardes in de samenwerking in de gezamenlijke ruimtes, op de leerpleinen en buiten:

Verantwoordelijkheid, Respect/respectvol ontmoeten, veiligheid en geborgenheid

14 maart 2017: Focus besturen op doorgaande ontwikkelingslijn van 0 – 6 jaar. Hoe zien wij dat in het Kind Centrum? Waar zitten kansen? Wat zijn belemmeringen (wet- en regelgeving). Wat is er nodig om kansen te benutten?
Het gebouw is ingedeeld rondom leerpleinen Onderbouw, Middenbouw en Bovenbouw. De groepen van verschillende scholen zitten gezamenlijk gegroepeerd rondom deze pleinen. Ze zijn zo gesitueerd dat de scholen afzonderlijk van elkaar samen kunnen werken met eigen groepen. Hoe kunnen we met de BSO samenwerken op de pleinen?

12 september 2017: In verschillende bouwen (leerjaren) hebben we bij elkaar gezeten en met elkaar gesproken over:
• het binnen komen
• het werken op de leerpleinen
• het buiten spelen
Het streven is om met elkaar te komen tot een situatie waarbij vanuit de visie van scholen een gezamenlijk gedrag ontwikkeld wordt. Daar waar het nodig is worden afspraken herzien en bijgesteld met als uitgangspunt respect voor elkaar visie. Langzaamaan begint het samenwerken binnen het nieuwe gebouw steeds meer vorm te krijgen.
team bijeenkomsten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten